Hvad kan jeg stadig spise - på trods af histamin indholdet?

Hvis du reagerer på histamin, bør du vælge friske og ubehandlede fødevarer, når det er muligt. En general regel er, at jo længere en fødevare bliver opbevaret eller modner, jo højere indhold af histamin vil den have. Færdiglavede retter, dåsemad og frostvarer er beregnet til at blive opbevaret i længere tid - niveauet af histamin indholdet bliver også reflekteret heri.

Derudover så kan indholdet af histamin i fødevare og drikkevare stige i takt med at de bliver behandlet. F.eks. så indeholder rødvin et højt niveau af histamin på grund af dets fermenteringsproces. Fermateringsprocessen for kaffe og the har også tendens til at øge histamin indholdet. Røgede produkter som salami, skinke og røget fisk tæller også med som fødevarer med højt histamin inhold.

Selvom citrusfrugter, jordbær, bælgfrugter og hvedekim i sig selv har lavt histamin inhold kan de fremme frigivelsen af histamin i kroppen. Hvis kroppen ikke kan nedbryde histamin tilstrækkeligt bør man stoppe med at sipise disse fødevarer. Sørg for at din mad består af høj kvalitet, nærende og varierede fødevarer der er så gode for din krop som muligt.

Fødevarer med lavt histamin indhold, men som du alligevel bør undgå

Nogle fødevarer har et lavt indhold af histamin, men da de kan være med til at fremme udskillelsen af histamin i tarmen eller blokkerer det histamin nedsættende DAO enzyme, bør du alligevel undgå at have dem på menuen.

Disse fødevarer er blandt andre chokolade og kakao, nogle typer af frugt som jordbær og citrus frugter, champignon, tomater og nødder.

Samtidig kan alkohol og visse medicinske piller (sovepiller eller hostestillende medicin) reducere virkningen af DAO enzymet betragteligt.

Lider du af histaminintolerance bør du kun spise nedenstående fødevarer i små mængder:

Jordbær

Citrusfrugter

Tomater

Ananas

Kiwi

Champignon

Fisk og skaldyr

Chokolade

Tilsætningsstoffer (glutamat, benzoate, farvestoffer, sulfitter og nitritter)

Appelsiner

Pærer

Bananer

Hindbær

Bælgfrugter

Hvedeprodukter

Cashewnødder

Valnødder

Histaminintolerance

Fødevarer, der indeholder histamin?

Reaktioner

Lær de mest almindelige reaktioner på histaminintolerance at kende

Test & diagnose

Diagnosticering af histaminintolerance: En svær, men ikke umulig proces